fbpx

Daniel & Andrew: „Ne place să dezvoltăm sisteme de comunicare prin care să setăm regulile de operare vizuală și verbală ale unei organizații”

INTERVIU: Manuela Zipiși FOTO: courtesy of Daniel & Andrew

Rubrica Design este dedicată în acest număr unui tip de design extrem de drag și familiar nouă, cel grafic, iar pulsul în designul românesc contemporan de profil îl luăm în compania lui Daniel Mihalcea și a lui Andrei Turenici, care puneau în 2011 bazele studioului de design și comunicare Daniel & Andrew. Diversă și complexă – așa s-ar putea defini activitatea studioului, care dincolo de un design grafic viu și aflat într-o constantă căutare a exprimării vizuale relevante a fiecărui proiect în parte, chestionează medii diferite care merg de la identitatea de brand și eveniment, design de orientare și ambiental până la cel de ambalaj și cel digital. Să nu uităm și că tot ei semnează și conceptul designului grafic al celui mai recent refresh din revista igloo. Vă invităm, așadar, la un dialog despre designul grafic și rolul tot mai complex al designerilor în transmiterea poveștii și miezului brandurilor și, nu în ultimul rând, despre pendularea constantă între mediul tipărit și cel digital.

Cum ați descrie pe scurt povestea Daniel & Andrew Design Studio în lumea designului grafic?

 

Drumul pe care am pornit în 2011 pare acum nu doar foarte lung, dar și la o altă altitudine. Acest traseu reprezintă una din sursele noastre de inspirație. Este ceea ce ne motivează și ne ajută să reflectăm cu claritate asupra pașilor făcuți, să învățăm din ei și să gândim pașii pe care îi avem de parcurs în continuare pentru a menține nivelul de versatilitate, dedicare și înțelegere față de partenerii și colegii noștri. Acum, privind în urmă, putem spune că este sursa strategiei noastre în care am identificat motivația și valorile pe care ne bazăm și pe care încercăm să le transmitem cu fiecare proiect. Este un proces transformativ, real, care ne-a ajutat să ne găsim o voce distinctă și o metodologie de lucru proprie prin care să rezolvăm fiecare proiect.

 

Merită doar punctat că au fost etape intermediare definitorii pentru existența și structura actuală a studioului. Acestea au dat ritmul după care funcționăm și ne-au oferit o cultură profesională disciplinată, cu o continuă actualizare a competențelor. Pentru că am vrut să mergem dincolo de abilitățile de design grafic și să ne poziționăm ca un sfătuitor de încredere, care transferă în mod coerent valorile, atitudinile și viziunea unui proiect într-o identitate menită să inspire comunități. Așa am ajuns să avem un amestec corect de strategie, planificare și comunicare pe care îl propunem comunității de business printr-o echipă pregătită să își câștige cu fiecare proiect statutul de partener. În final, lecțiile învățate sunt despre efort, responsabilitate și recunoștință. Toate ne pregătesc să explorăm noi teritorii, să ne extindem abilitățile, să rezolvăm proiecte complexe și să promovăm o abordare care produce răspunsuri adaptate.

Romanian Creative Week 2024 Identitate vizuală / serie de afiș

Afișe, identitate vizuală, proiecte editoriale, expoziții… câte ceva din culisele proiectului, cum se ajunge la esența unei expresii vizuale care să transmită un miez, un mesaj?

 

În primul rând, trebuie menționat faptul că acoperim o gamă largă de servicii, de la identitate de brand la cea de eveniment, de la design de orientare la cel ambiental și de la ambalaj la digital. Iar în ceea ce privește clienții, aceștia variază, de la instituții publice la cei din zona corporativă sau antreprenorială. Toate proiectele noastre încep cu un audit al clientul și ce promisiune face acesta față de audiențele sale. E o întrebare simplă, care implică foarte mult clientul, din care derivă o serie de întrebări ajutătoare legate de felul în care sunt făcute lucrurile, ce e diferit, ce poveste spune acel produs, organizație sau eveniment. Proiectele de identitate sau acolo unde începem de la posibile soluții de nume pentru un nou produs sau concept au nevoie de astfel de sesiuni de consultanță, în care toate părțile implicate trebuie să se alinieze cu privire la scopul și obiectivele proiectului.

 

Această abordare e valabilă, dar cu o altă intensitate, și atunci când avem un proiect editorial sau realizarea unui afiș. Ne place să dezvoltăm sisteme de comunicare, prin care să setăm regulile de operare vizuală și verbală ale unei organizații. Așa ne simțim cel mai bine, știind că întrebările noastre aduc claritate pentru beneficiar, pentru că de multe ori atunci când ești în zona operațională a businessului pierzi din vedere scopul pentru care faci ceea ce faci. Noi suntem acolo să îi ajutăm să găsească un orizont luminos în care să își proiecteze viziunea și din care să acceseze noi oportunități.

TimWalks / Manual de utilizare a identității vizuale pentru trasee tematice urbane și strategia de orientare și ghidaj / Timișoara

Cum vă raportați la tendințele momentului în designul grafic:

 

Totul e în funcție de context, de mediul clientului și de problema pe care trebuie să o rezolvăm. Sunt situații în care este mult mai înțelept să ai o abordare convențională, în care reformularea unor tendințe estetice contează mai puțin în întreaga economie a proiectului. Pe noi ne interesează să folosim resursele dintr-un proiect într-un mod cât mai inteligent și eficient. Tocmai de aceea analizăm și testăm toate posibilitățile vizuale. Pe de altă parte, sunt cazuri în care doar un design proaspăt și acordat la prezent poate să aibă priză la public.

 

 

Și apropo de realitățile momentului, este AI un real actual și viitor prieten al designerului grafic?

 

Poate să ajungă o resursă utilă, la fel cum softurile pe care le folosim sunt de ajutor în ceea ce facem. Rămâne de văzut în ce măsură poate să ajute sau să producă o diferență. Încă nu am testat cu adevărat tehnologia AI.

 

 

Trei designeri grafici pe care îi urmăriți cu plăcere:

 

Urmărim cu plăcere toate studiourile de design care sunt apropiate de noi la nivel estetic și cultural, în special cele care sunt preocupate de design de identitate, ambiental și orientare și informațional. Aici îi putem menționa pe cei de la büro uebele, Hubertus Design și Studio Dumbar. Tootodată, trebuie menționați și designeri locali, pe care îi apreciem și a căror muncă o urmărim constant.
Constantin Flondor Când ochiul atinge norul Design editorial

Ce tip de exprimare grafică prin design nu ați încercat până acum și v-ar plăcea?

 

Am vrea să încercăm mai mult proiecte în zona designului ambiental de orientare. Avem deja o serie de proiecte lucrate în zona asta, de la orientare de oraș și trasee turistice, la orientare în spații industriale și de agrement. Ne plac astfel de provocări, pentru că avem ocazia să lucrăm cu echipe interdisciplinare, cu viziuni și argumente diferite despre cum și care este cea mai bună metodă de rezolvare, dar și fiindcă avem ocazia să vedem cum oamenii apreciază și se bucură atunci când experiența este dublată de claritate.

 

 

Proiecte/expoziții viitoare pe care le pregătiți în acest moment?

 

În acest moment încheiem proiectul Romanian Creative Week ediția 2024, un eveniment extraordinar, care aduce la Iași pentru aproape două săptămâni artiști și expoziții din zona industriilor creative. A fost un proiect de comunicare vizuală la care am lucrat de la începutul anului și pentru care am lansat și o platformă online prin care artiștii implicați în proiect își pot comercializa lucrările. De asemenea, pregătim o publicație împreună arh. Ana Maria Pătroi și arh. Raluca Șoaita de la biroul de arhitectură Tesseract, care vorbește despre efortul și munca din spatele noului spital de la „Marie Curie” finanţat de Asociaţia Dăruieşte Viaţă. Iar peste vară vom lansa noua identitate vizuală pentru Dr. Mihail, unul dintre cei mai influenți oameni publici din zona medicinei de prevenție din spațiul românesc. Și, nu în ultimul rând, împreună cu Studio Govora lucrăm la identitatea evenimentelor cu tema importanța arhitecturii balneare.

Performing 89 Identitate vizuală Design de expoziție

Se discută de ani de zile, deja, despre „moartea printului”, în contextul unei ere digitale în constantă mișcare. Vor mai exista doritori/iubitori de creație tipărită?

 

Afirmația „moartea printului” ține mai mult de presa scrisă și de viteza consumului de informație, care în ziua de azi este foarte accelerată și e mai dificil pentru tiparul de ziar să țină pasul, dar a găsit resurse prin care s-a reinventat. Cu toate acestea, trebuie să ne uităm la statisticile legate de consumul de carte și în ce măsură diversificarea posibilităților de a citi este un lucru benefic și pentru produse tipărite. Din acest punct de vedere, vedem o diversificare și o redisciplinare a cerințelor de comunicare vizuală în funcție de nevoi. Noi încă mai facem design de pliante cu hărți, chiar dacă avem și ecrane digitale în care poți să consulți aproximativ aceleași informații. Acest lucru face mai interesantă, dar și mai grea misiunea designului, fiindcă trebuie să gândești un sistem coerent în toate aceste puncte de contact. Avem mai multe medii care stau între conținut și utilizator, care au dezvoltat un consum bazat pe capital cultural, transformând anumite publicații în simboluri.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0